رایانش ابری چیست؟ cloud computing به زبان ساده

رایانش ابری چیست؟ cloud computing به زبان ساده

رایانش ابری|اسمارت تی

رایانش ابری به زبان ساده، یک خدمات میزبانی از طریق اینترنت است. به عنوان مثال، زمانی که شما اطلاعات و داده‌های خود را روی سیستم خود ذخیره می‌کنید، این اطلاعات روی یک هارد ذخیره می‌شود و به مرور زمان، ظرفیت هارد پر می‌شود. در مقابل، زمانی که برای ذخیره اطلاعات از فضاهای ابری استفاده می‌کنید، اطلاعات روی ابرهایی بر بستر اینترنت ذخیره می‌شود که هیچ فضایی از هارد سیستم شما اشغال نمی‌کند.

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری (Cloud Computing) یک اصطلاح در زمینه ارائه خدمات میزبانی شده به کمک اینترنت است. در واقع، هر چیزی که از طریق اینترنت، خدمات میزانی را ارائه می‌دهد، رایانش ابری به حساب می‌آید. رایانش ابری شامل مواردی همچون سرورها، پایگاه داده، ذخیره سازی، نرم افزار، شبکه، برقراری ارتباط و تجزیه و تحلیل از طریق اینترنت است. این فرایند به کاربران کمک می‌کند تا نوآوری سریع و منابع انعطاف پذیری را در اختیار داشته باشند. زمانی که از سیستم‌های مبتنی بر ابر استفاده می‌کنید، زیرساخت‌ها کارآمدتر می‌شود و همچنین، مقیاس پذیری بیشتر به شما کمک می‌کند تا نیازهای تجاری و سازمانی را تغییر دهید.

برای استفاده از فناوری رایانش ابری، شما می‌توانید از طریق هر دستگاهی اقدام کنید. تنها کافی است که دستگاه خود را به اینترنت امن متصل کرده و اطلاعات خود را در ابر ذخیره کنید یا به اطلاعات موجود در ابر، دسترسی داشته باشید. رایانش ابری در داده‌های شما توسط یک فضای خارجی میزبانی می‌کند. به همین دلیل، شما برای ذخیره سازی، پردازش و مشاهده داده‌های خود، نیازی به هاردهای فیزیکی سنگین ندارید.

رایانش ابری کاربردهای دیگری هم دارد. به عنوان مثال، از این فناوری برای تهیه نسخه پشتیبان، تامین ظرفیت پردازش اضافی و ارائه نرم افزار هم استفاده می‌شود.

انواع رایانش ابری به زبان ساده

ابرها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام جزوی از راهکارهای رایانش ابری هستند. در کل، انواع رایانش ابری به زبان ساده، شامل سه دسته بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:

ابر عمومی (Public cloud)

همان‌طور که مشخص است، ابرهای عمومی توسط شرکت‌های شخص ثالث مدیریت و اداره می‌شوند. این ابرها، سرویس‌های خود را روی فضاهای ذخیره سازی و سرورهای موجود در اینترنت ارائه می‌دهند. شرکت شخص ثالث مربوط به ابرهای عمومی، می‌توانند سخت افزارها، نرم افزارها و زیرساخت‌های کلی یک ابر عمومی را مدیریت و بررسی کنند. دسترسی به ابرهای عمومی خیلی ساده است و کاربران با حساب‌های رایگان و در دسترس می‌توانند از آنها استفاده کنند.

ابر خصوصی (Private cloud)

ابر خصوصی، یک نوع رایانش ابری اختصاصی است که تنها به مشتریان خاص ارائه می‌شود. معمولا کسب و کارها و سازمان‌های بزرگ از این نوع ابر استفاده می‌کنند. بسیاری از خدمات این نوع رایانش، روی یک شبکه خصوصی ارائه می‌شود. به طور کلی، این نوع از ابرها در اختصار هر کسی قرار نمی‌گیرد. برای استفاده از خدمات آن، باید هزینه‌ای پرداخت کنید تا به طول کامل، مالک زیرساخت‌های زیرین ابر شوید و بتوانید آن را از راه دور نیز مدیریت کنید.

ابر ترکیبی (Hybrid cloud)

همان‌طور که مشخص است، این نوع از ابرها، خدمات عمومی و خصوصی را ارائه می‌دهند. در واقع، ترکیبی از ابرهای عمومی و خصوصی هستند. این نوع، انعطاف پذیری بالایی دارند و باعث بهینه سازی زیرساخت و امنیت بیشتر کمک می‌کند. ابر عمومی برای تطبیق با افزایش تقاضای محاسباتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ابر خصوصی نیز برای عملکردهای حساس کاربرد دارد. این کاربردها به طور خودکار در ابر ترکیبی انجام می‌شود و انعطاف پذیری بالایی را به کاربر می‌دهد.

چند ابر (Multicloud)

چند ابری نیز نوع دیگری از رایانش ابری است که تقسیم‌بندی اصلی آن قرار نمی‌گیرد. در واقع، نوعی از ابر ترکیبی است که البته، تفاوت‌هایی هم دارد. چند ابری مربوط به زمانی می‌شود که سازمان‌ها از چندین ابر به طور همزمان استفاده می‌کنند. هر یک از این ابرها می‌تواند مربوط به یک شرکت ارائه دهنده متفاوت باشد. در واقع، زمانی که سازمان شما از چند ابری استفاده می‌کند، می‌تواند ویژگی‌ها و عملکردهای هر یک از ابرها را با یکدیگر ترکیب کند.

پیشنهاد مطلب: مقاله راهکارهای رایانش ابری رو از دست نده.

مزایای رایانش ابری

رایانش ابری مزایای زیادی دارد و در واقع، این مزایا باعث شده که بسیاری از کسب و کارها، به طور دائم از آن استفاده کنند. همچنین، کسب و کار سرویس‌های خود را ارتقا می‌دهند تا امکان استفاده از رایانش ابری را به دست آورند. برخی از مزایای رایانش ابری به زبان ساده، عبارت‌اند از:

  • سرعت: رایانش ابری، نصب بسیار سریع دارد و شما با چند کلیک ساده می‌توانید آن را فعال کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، رایانش ابری به زبان ساده، انعطاف بالایی دارد و همه تغییرات در کسب و کار، کاهش سرویس‌ها و دیگر موارد به سادگی انجام می‌شود.
  • هزینه: زمانی که شما از فناوری رایانش ابری استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای استخدام نیزهای متخصص IT، خرید سرورهای گران، پرداخت هزینه برق و خرید سیستم خنک کننده نیست. همین موضوع باعث جذب بسیاری از کسب و کارها شده است.
  • مقیاس پذیری: سرویس‌های رایانش ابری، مقیاس پذیری بالایی دارند. از این رو، هر زمان که بازدید سایت شما بالا رود و به منابع بیشتری احتیاج داشته باشید، پهنای باند به صورت خودکار افزایش پیدا می‌کند. در مقابل، زمانی که بازدید کم شده و به منابع کمتری نیاز داشته باشید، پهنای باند توسط رایانش ابری کاهش می‌یابد.
  • بازیابی: یکی از مهم‌ترین مزایای رایانش ابری، امکان بک‌آپ گیری و بازیابی اطلاعات است. در واقع، این مزیت باعث شده که بسیاری از کسب و کارها با اطمینان کامل اطلاعات خود را در آن ذخیره سازی کنند.
  • امنیت: برخی از شرکت‌های ارائه دهنده سرویس رایانش ابری، با فناوری‌ها و مجموعه‌ای کنترل‌هایی که انجام می‌دهند، می‌توانند وضعیت امنیتی سیستم شما را تقویت کنند. در این صورت، از تمام داده‌ها، زیرساخت‌ها و برنامه‌های موجود در سیستم شما در برابر تهدیدات احتمالی محافظت می‌شود.

عملکرد: یکی از دلایل اصلی برای عملکرد خوب فناوری رایانش ابری، به روزرسانی خودکار است. در واقع، رایانش ابری در یک دیتاسنتر بزرگ و امن اجرا می‌شود و به همین دلیل، زمانی که آپدیت جدیدی ارائه می‌شود، به روزرسانی به صورت خودکار انجام می‌گیرد. این به روزرسانی باعث داشتن بهترین سرعت و عملکرد رایانش ابری می‌شود.

کاربرد رایانش ابری به زبان ساده

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و وجود فناوری‌های دیجیتال و قدرتمند، استفاده از این سرویس به شدت افزایش پیدا کرده است. در واقع، بسیاری از برنامه‌ها و سیستم‌ها، از تکنولوژی مبتنی بر ابر استفاده می‌کنند تا ذخیره سازی اطلاعات و داده‌ها در یک فضای ابرگونه ذخیره شود. به عنوان مثال، چند نمونه از پراستفاده‌ترین برنامه‌های مبتنی بر ابر، سرویس‌های ارسال ایمیل، تماشای فیلم و سریال به صورت آنلاین، ذخیره تصاویر و… هستند که بسیاری از افراد، بدون آشنایی با این فناوری، از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای رایانش ابری به زبان ساده، تلفن ثابت سازمانی ابری است. این تلفن‌ها بر بستر ابر و به کمک اینترنت کار می‌کند. در واقع، تماس‌های شما به کمک اینترنت برقرار می‌شود.