کارت شبکه چیست؟ | اسمارت تی

در مقاله قبل به انواع سوئیچ شبکه پرداختیم و در این مقاله قصد داریم به سوال کارت شبکه چیست پاسخ دهیم.  یک قطعه سخت افزاری است که برای اتصال به شبکه های مختلف از قبیل شبکه داخلی ، اینترنت و … مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه را معمولاً با اسامی مثل Network Adapter،NIC  ، Network Card  می شناسیم. در ادامه به معرفی انواع کارت شبکه و وظیفه آن می پردازیم.

تعریف کارت شبکه

کارت شبکه یا NIC مخفف عبارت Network Interface Card است، در واقع قطعه‌ای سخت‌افزاری است که دسترسی فیزیکی به یک شبکه را فراهم می کند این سخت افزار در شیار های مادربورد قرار می گیرد و کامپیوتر را به شبکه وصل می کند و اگر سیستم شما فاقد این قطعه باشد نمی توانید به اینترنت و شبکه های کامپیوتری وصل شوید.

NIC باعث می شود ارتباط با یک لایه اتصال داده استاندارد،  مثل Ethernet یا Wi-Fi امکان پذیر شود البته برای ارتباط بهتر نیاز به پیکربندی مناسب دارند. اکثر کامپیوترها کارت شبکه را به عنوان بخشی از مادر برد اصلی دارند اما می‌توان با هدف بهبود عملکرد  این قطعه را به کامپیوتر اضافه کرد.

وظیفه کارت شبکه چیست؟

برای انتقال داده ها و ایجاد یک زیرساخت مناسب برای جابه جایی اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد.

وظیفه اصلی کارت شبکه این است که به عنوان رابطی بین کابل یا آنتن بی سیم و لایه پیوند داده قرار می گیرد و سیگنال کابل یا آنتن را به سیگنال های دیجیتال تبدیل می کند تا داده ها از طریق کابل های اترنت، فیبر نوری یا امواج وای فای ارسال شوند.

به طور ساده تر می توان اینطور گفت که زمانی که شما در مرورگر عنوانی را جستجو می کنید  این درخواست  به کارت شبکه منتقل می شود کارت شبکه هم آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند و اطلاعات دریافتی نهایی را به بیت تبدیل می‌کند و شما می توانید نتیجه نهایی سرچ را در صفحه نمایشگر ملاحظه نمایید.

البته برای اتصال چند دستگاه به هم فقط وجود کارت شبکه کافی نیست و اگر سیستم شما بخشی از یک شبکه بزرگتر باشد، وقتی می‌خواهید به اینترنت متصل شوید به روتر نیاز پیدا خواهید کرد.

کارت شبکه چیست؟ | چای هوشمند

مزیت‌های استفاده از کارت شبکه چیست؟

برخی از مزیت‌های داشتن کارت شبکه کامپیوتر به شرح زیر است:

  • قابلیت اتصال دستگاه‌های جانبی متعدد به کارت شبکه از طریق پورت‌های آن
  • امکان دسترسی به اینترنت
  • امکان انتقال دیتا و اطلاعات از کامپیوتر به دستگاه های دیگر
  • انتقال اطلاعات بین دیواس های دیگر با سرعت بسیار بیشتر
  • امکان اتصال به سرور و سایر سخت افزارهای شبکه

اجزای Network Interface Card

اجزای داخلی NIC عبارتند از؛

اکسترنال مموری؛ از اکسترنال مموری برای ذخیره داده‌ها به صورت موقت استفاده می‌شود. کانکتور؛ برای ایجاد یک لینک فیزیکی بین کابل و پلاگین با بورد استفاده می‌شود.

کنترلر؛پردازنده یا کنترلر برای پردازش داده‌های ورودی مورد استفاده قرار می گیرد عملکرد مطلوب پردازنده در سرعت و کارایی کارت NIC موثر است.

باس استاندارد؛ این قسمت ارتباط بین رایانه و سرور با کارت شبکه را فراهم می‌کند.

دوال یا جامبر؛ با روشن و خاموش کردن سوئیچ فعال می شود و برای کنترل عملیات ارتباط مورد استفاده قرار می گیرد.

مک آدرس؛ یا همان آدرس فیزیکی یک آدرس منحصر به فرد است که به کارت شبکه می‌دهیم تا بسته‌های Ethernet به کامپیوتر منتقل شوند.

نشانگر LED؛ چراغ‌های کارت شبکه  کمک می کند تا بفهمیم وضعیت اتصال یا انتقال داده به چه صورت است.

براکت؛ از براکت‌ها برای فیکس شدن NICدر کامپیوتر استفاده می شود.

انواع کارت شبکه

NIC بر اساس نوع اتصال، نوع اسلات، کاربری، و سیستم عامل در دسته بندی مختلفی قرار میگرد.

کارت شبکه بر اساس نوع اتصال

انواع کارت شبکه از نظر نوع اتصال به دو دسته تقسیم می‌شود؛

نوع اول: کارت شبکه کابلی یا Wired 

کارت شبکه سیمی از گذشته تاکنون مورداستفاده قرار می گیرد و به صورت اینترنال  داخل کیس و روی اسلات مخصوص نصب می شود و بعد از پشت کیس با کابل LAN از اون خروجی دریافت می شود.

نوع دوم: انواع کارت شبکه بی سیم

این نوع کارت از طریق امواج رادیویی به اکسس پوینت وصل می‌شوند و دارای انواع مختلفی می باشد انواع کارت شبکه وایرالس مرسوم را در ادامه بررسی می کنیم:

وای فای pci

این کارت مخفف کلمه انگلیسی Peripheral Component Interconnect است و کاربرد  گسترده ای دارد و اکثر مادربوردها دارای اسلات های pci هستند. کارت شبکه pci برای اتصال کامپیوتر و لپ تاپ یا هر وسیله دیگری به شبکه مورد استفاده قرار می گرید.

وايرلس pc card

PCMCIA نوعی کارت PCI‌ است که زمان استفاده ان را طوری مشاهده می کنید که آنتن آن از بدنه لپ تاپ بیرون زده است و برای نوت بوک ها و لپ تاپ ها کاربرد دارد.  

کارت شبکه Mini PCI  جایگزین مناسبی برای PCMCIA است  و برای لپ تاپ ها و نوت بوک ها استفاده می‌شود.

کارت شبکه usb

اگربرای شما سوال است کارت شبکه usbچیست؟ در پاسخ باید بگوییم، این مدل به دلیل کاربری راحتی که دارد طرفدارن زیادی پیدا کرده است ابعاد آن کوچک است و به راحتی روی پروت USB کامپیوتر وصل می شود.

نکته قابل توجه اینکه اگر این مدل به صورت پلاگ اند پلی باشد، نیازی به نصب درایور نیست. در غیر این صورت درایور کارت شبکه USB نصب شود.

PCI فیبری

عمکلرد این کارت شبکه به سبب استفاده از فیبر نوری بهبود پیدا کرده ا ست و کارایی بیشتری دارد.

وظیفه کارت شبکه چیست؟ | پشتیبانی شبکه

انواع کارت شبکه از نظر نوع اسلات

کارت شبکه pci

PCI-X

PCIe

ISA

USB

انواع کارت شبکه از نظر کاربری

دو کاربرد اصلی در خصوص Network Cardوجود دارد که شامل : 

کارت شبکه کامپیوتر

کارت شبکه سرور

انواع کارت شبکه از نظر نوع سرعت

از نظر سرعت برای لن و مصارف خانگی و دفاتر کوچک سرعت‌های 10Mbps و 100Mbps و 10/100Mbps adaptive مورد استفاده قرار می گیرد و موارد 1000Mbps و 10GbE و 25G و بالاتر 100 برای شبکه‌های سازمانی و دیتاسنترها مناسب هستند.

انواع Network Card از نظر نوع سیستم عامل

Network Card در خصوص سیستم عامل نیز متفاوت است در هنگام تهیه این قطعه سخت افزاری مهم است که سازگاری با سیستم عامل را نیز در نظر بگیرید و در دو دسته لینوکس و ویندوز عرضه می شود. 

از کجا بفهمیم کارت شبکه داریم؟ 

کارت شبکه کامپیوتر کجاست؟ یا برای اینکه مشاهده کنید آن را نصب دارید یا خیر  به راحتی می توانید با راست کلیک کردن و انتخاب گزینه و Properties  در تب General و در قسمت Device Status  این موضوع را چک نمایید.

یا اینکه با بازکردن درب چک روی اسلات را چک کنید که کارت روی آن قرار دارد و یا خیر

از منوی کنترل پنل ببنید  قسمت adapter  را بررسی نمایید اگر یک آیکن تعجب زرد مشاهده کردید به این معنی است که سیستم شما فاقد Network Card می باشد.

سخن آخر

ضمن قدردانی از همراهی شما در ادامه معرفی تجهیزات شبکه در این مقاله سعی کردیم برای پاسخ کارت شبکه چیست پاسخ مناسبی ارائه نماییم.

در صورتی که نیاز به خدمات پشتیبانی شبکه، توسعه نرم افزار و طراحی سایت نیاز داشتید می توانید روی سال ها تجربه و مهارت همکاران ما در اسمارت تی حساب کنید.