تفاوت سرور و کلاینت – مقایسه Server و Client به زبان ساده

تفاوت سرور و کلاینت – مقایسه Server و Client به زبان ساده

1

اگر تفاوت سرور و کلاینت برای شما سوال است در این مقاله این موضوع را به زبان ساده بررسی می کنیم.

با ظهور شبكه در علم كامپيوتر و ضرورت استفاده از آن اصطلاحات و مفاهیم جدیدی نیز رایج شد. یکی از این موارد مفهوم سرور و کلاینت است و سوالی که در این زمینه رواج دارد این است که تفاوت سرور و کلاینت چیست؟ 

امروزه اين مفهوم را از جنبه هاي مختلفي مي توان بررسي نمود كه در اينجا  به دو جنبه اساسي و كاربردي اشاره می کنیم و تفاوت هاي بين سرور و كلاينت رامطرح می کنیم. عده زیادی چنین تصور می‌کنند که سرور و کلاینت با هم مشابه هستند، در سوی دیگر نیز بسیاری از افراد آن‌ها را کاملا جدا از هم می‌دانند. واقعیت این است که این دو ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، اما تفاوت‌های جزئی و جالب را هم نباید از یاد برد. در ادامه به تعریف کلاینت و سرور می پردازیم و تفاوت های اصلی این دو را بررسی می کنیم.

کلاینت چیست؟

برخی تجهیزات به دریافت خدمات از طریق سرور می‌پردازند که اصطلاحاً به آن‌ها کلاینت گفته می‌شود. کلاینت در معنای لغوی یعنی سرویس گیرنده و تجهیزات زیادی مانند رایانه‌ها و نرم‌افزارها را شامل می‌شود. پرینترها نیز نوعی کلاینت محسوب می‌شوند که سرویس را دریافت می‌کند.

?ارسال درخواست به سرور، وظیفه اصلی کلاینت است. البته نوع نیاز برای ارسال این درخواست می‌تواند متفاوت از هم باشد و سرور باید به تشخیص آن بپردازد.

?ارسال و به اشتراک گذاشتن انواع اطلاعات از جمله وظایف دیگر کلاینت به حساب می‌آید.

سرور چیست؟

در بیان تفاوت سرور و کلاینت بد نیست به مفهوم سرور هم اشاره‌ای داشته باشیم. برخی تجهیزات کامپیوتری وظیفه ارائه سرویس را به عهده دارند و به همین خاطر سرور را سرویس دهنده هم می‌نامند. سرورها برای این به وجود آمده‌اند تا سرویس‌های خود را در اختیار کامپیوتر و کاربران قرار دهند. مثلا اتصال و وارد شدن به یک سایت نیازمند وجود سرور است. یعنی وقتی روی یک سایت کلیک می‌کنید، در واقع درخواستی را برای آن سایت فرستاده‌اید و باید منتظر پاسخ سرور آن باشید. از جمله وظایف سرورها می‌توان موارد زیر را نام برد:

?سرورها به نوبه خود کامپیوترهای قدرتمندی به شمار می‌روند و اشتراک منابع برای کلاینت‌ها توسط آن‌ها صورت می‌گیرد.

?سرور باید همواره پاسخ درستی به کلاینت ارائه دهد. بنابراین این دو در تعامل با هم هستند.

تفاوت کلاینت و سرور چیست؟

تفاوت کلاینت و سرور را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد. یکی از آن‌ها برنامه نویسی و دیگری شبکه است که در ادامه با هر یک آشنا خواهیم شد:

تفاوت سرور و کلاینت به لحاظ برنامه نویسی

دو زبان برای برنامه‌نویسی را می‌توان برای کلاینت و سرور در نظر گرفت که زبان سرور و زبان کاربر هستند. واضح است که نمی‌توان زبان یکسانی را برای این دو به وجود آورد. هر یک کاربردها و وظایفی دارند و زبان برنامه نویسی نیز باید طبق آن‌ها نوشته شود. این مطلبی است که برنامه نویسان از همان ابتدا آن را درک می‌کنند، اما همه چیز در مورد تفاوت سرور و کلاینت به همین جا ختم نمی‌شود.

تفاوت کلاینت و سرور به لحاظ شبکه

تفاوت این دو مورد در شبکه کاملا آشکار است و می‌توان به خوبی آن‌ها را از هم تشخیص داد. شبکه‌ها در این زمینه دو مدل اصلی را شامل می‌شوند که شبکه همتا به همتا یا Peer to Peer یکی از آن‌ها است. در این نوع معمولا واحد مرکزی بین شبکه‌ها وجود ندارد. به بیان دیگر اگر کامپیوتری بخواهد به شبکه‌ای دیگر دسترسی پیدا کند، سیستم بررسی می‌کند که آیا آن اجازه ورود به آن شبکه را دارد یا خیر؛ بنابراین با توجه به سابقه آن کامپیوتر و عوامل دیگر این اجازه به آن داده می‌شود. کامپیوترهای محدودی از این شبکه استفاده می‌کنند و می‌توانند هم نقش کلاینت و هم سرور را ایفا کنند.

شبکه کلاینت – سرور هم نوع دیگری است که از سیستم عاملی تخصص یافته استفاده می‌کند. اطلاعات در این شبکه در نقطه‌ای محافظت می‌شود که این همان سرور است. کلاینت در این جا از سرور درخواست این اطلاعات را دارد و سرور نیز باید بررسی‌های لازم را در مورد آن داشته باشد. برخلاف مورد قبلی، امروزه اغلب شبکه‌ها به این صورت فعالیت دارند.

تفاوت سرور و کلاینت|اسمارت تی

ارتباط بین سرور و کلاینت

در یک مثال ساده برای درک ارتباط بین سرور وو کلاینت می توانید تصور کنید که در یک سیستم بانکداری، بانک مرکزی سرور است و  شعبه های بانک ها کلاینت محسوب می شوند. در شبکه های کامپیوتری،  فعالیت کلاینت‌ها براساس دستورات دریافتی از سرویس‌دهنده یعنی همان سرور انجام میشود و تمامی کلاینت‌ها برای اتصال به یکدیگر و  رفع نیازهای زیرساختی خود نیازمند اتصال به سرور هستند.

سخن پایانی

از مهم‌ترین نمونه‌های کلاینت‌ها می‌توان پیامرسان‌ها را نام برد که این روزها عده زیادی با آن‌ها سر و کار دارند. جدا از آن ایمیل، ویدئو کنفرانس و وبگردی را هم می‌توان بخش دیگری از کلاینت‌ها به شمار آورد. اگر بخواهیم ارتباط با آن‌ها را امکان‌پذیر کنیم، حتما به سرور برای پاسخ دادن به درخواستمان نیاز خواهیم داشت.

این یعنی زمانی که شما پیامی را به عنوان درخواست برای آن‌ها می‌فرستید، به زمان کوتاهی برای پاسخ نیاز خواهید داشت. بنابراین از همین موضوع می‌توان ارتباط نزدیک سرور و کلاینت را دریافت. در این مطلب از اسمارت تیسعی کردیم تفاوت سرور و کلاینت را به صورت ساده در دسترس قرار دهیم.